måndag 22 juni 2009

Tvivel

Har varit ute i skogen på promenad. Känner mig lite bättre i skallen idag men det är fortfarande mycket som pågår. Är lite rädd för att jag inte helt och hållet har släppt den mask jag satt upp i all år. Och jag vill kunna släppa den.

Men känslan av att inte vara värd att bli frisk är stark. Att inte vara värd ett bra liv. Och det känns fortfarande lättare om jag gör som andra vill så blir de glada och bara jag blir ledsen. Men det är fel att tänka så. Jag vet. Helt fel tankar.
Jag är värd mitt liv. Jag är värd att göra som jag vill.
Men det är svårt. Och jag är inte där än. Inte alls.

Det var lättare när alla såg mig som den glada, tokiga, spralliga Tokerina. Nu vet jag inte vad jag ser i människors ögon när de ser på mig... Kan de tycka om mig för den jag är? Det är där jag tvivlar. Men jag är inte framme än. Jag är inte frisk än.

Men jag har klarat 49 dagar utan hets och kompensation. Det är många dagar. Det är bra gjort. Så jag kan. Jag har vänt det beteendet. Jag ska kunna vända tankarna med. Tror jag...

1 kommentar:

Marie sa...

Eller acceptera dem som tankar, de är inga sanningar som ska följas, eller som vet allt.
Lycka till/Marie