söndag 28 juni 2009

Mättnadskänsla

När jag har ätit alla måltider nu under nästan två månader så har jag känt mig mätt. Men samtidigt har jag haft en känsla av att jag vill äta mer.
Idag när jag åt middag blev jag mätt. Riktigt mätt. Kände inget om att vilja äta mer. Utan var bara så mätt och nöjd. Efter en portion enligt tallriksmodellen.

Igår kväll åt jag även lite godis. En skål med bilar. Tyckte i början att jag vräkte i mig. Efter en timme tittade jag i skålen och det var kvar godis. Och jag ville inte ha mer. Jag var nöjd. Inte sugen. Inte hungrig. Bara nöjd. Och mätt.

Börjar äntligen min kropp fatta att den får mat regelbundet nu? Hoppas det för jag vet att jag inte ska vilja gå ner i vikt, men jag vill inte ha kvar de kilon jag har gått upp sedan jag började äta som jag ska. Det är inte många men jag vill inte ha dem. Men då jag misshandlat min kropp i närmre 20 år så kan den kanske behöva lite tid att inse fakta. Har ju lurat den förut med uppehåll. Den behöver inse att denna gång är det inget uppehåll. Det är permanent.
Eller lurar jag mig själv nu? Är detta bara larviga argument som man hållit på med förut med? Är detta är den vikt min kropp vill ha? Jag får helt enkelt ge det mer tid och se vad som händer. Men nu när jag är snäll mot min kropp kan väl den vara snäll mot mig?

Visade mig även i bikini idag igen. Badade flera gånger. Vatten är underbart. Och värmen klagar jag inte på.

Känslan just nu är bara skönt. Livet är skönt. Kan jag få vara så här jämt? Snälla...

Inga kommentarer: