tisdag 5 maj 2009

Normal portion och träningsångest

Första lunchen. Det vi får upplagt ska vi äta upp. Jag var helt överens med denna regel.
Och in kommer en portion som känns som en lunch för en skogshuggare. Men jag åt upp allt, även salladen efter. Kände mig mätt, mätt, mätt! Magen stod i fyra hörn, kändes det som. Men det ska bli intressant att se om man efter ett par månader kommer ändra sin syn på storleken. För att min syn på portioner är ju fel det vet jag men att den var så fel...
Och jag har trots den stora lunchen ätit mellis och middag. Och jag köpte inte godis vilket jag tänkte göra eftersom jag ändå ätit så mycket idag. Jag stod emot.

Sedan har jag varit på Friskis och fryst mitt träningskort i fyra månader. Jag har inte fått träningsförbud utan får träna 2-3 gånger i veckan men det inkluderar promenader och då jag känner mig själv och jag nu har mer fritid var det lika bra att frysa det.
Jag ska inte kompensera mer med träning utan den ska vara för att jag mår bra. Det ska inte vara det tvång och det ska inte ge mig den ångest jag har idag om jag inte tränar minst 3-4 gånger i veckan. Så promenader blir det, och även det i normal mängd. För ut i skogen måste jag och få min stillhet och ro jag känner där.

Så att trots min idag ,och säkert många kommande dagar framöver, stora oro för att jag kommer att rulla fram efter behandlingen med all denna mat och med mindre träning känns det fortfarande lovande. Låter som jag är en julgris under uppfödning: tjock och lovande...
Och jag måste komma ihåg att min metod att försöka gå ner i vikt har ju inte funkat något bra i längden så det är dags att prova något annat! Så jag biter ihop och ska nu ta mig ett mellanmål (igen!). Fast det var ok med en frukt som mellanmål så det känns bra. Ett äpple väntar. Sedan hoppas jag på en god natts sömn.

3 kommentarer:

IaFia sa...

Spännande! Jag ser fram emot att få läsa om era mellanmål. Vad får ni äta, vad är tillåtet, vad är inte tillåtet? Jag behöver uppslag för jag tycker det är så svårt att hitta enkla, goda och nyttiga mellanmål.

Tokerina sa...

Jag lovar att berätta när jag får mer information vartefter! Än så länge har vi på behandlingen fått smörgås ena dagen och en liten yougurt andra dagen.

Anonym sa...

"min metod att försöka gå ner i vikt har ju inte funkat något bra i längden så det är dags att prova något annat!"

Tack! Jag kunde inte sagt det bättre själv. Jag led av anorexi för ca 4 år sedan o har sedan dess haft bulimi. Men min bulimi har gjort mig smått överviktig. Jag måste ändra mina matvanor, äta som normala gör.