onsdag 20 maj 2009

Jag borde veta bättre?

Låg vaken en del i natt och funderade. Varifrån kommer den stränga domaren jag har inuti som dömer mig så hårt och är så förstående mot andra? Varför duger ingening jag gör i mina egna ögon? Jag måste byta ut de kritiska granskande ögonen mot ett par andra mer accepterande. Det är en väldigt stor del i mitt tillfrisknande. Jag måste inse att jag är jag och jag duger. Men det är lättare att skriva än att känna...
Och sedan tänker jag (och andra med) att så här tänker ju tonåringar. När man är vuxen ska man veta bättre. Den meningen kommer ofta i mig: Jag borde veta bättre. Men vet alla vuxna bättre? Och hur funkar då andra vuxna som inte är sjuka som mig? Försvann deras idiot-tankar vid en viss ålder? Eller gav de bara upp? Eller är det så att det är många fler som mår skit intui? Jag tror tyvärr att det är många som mår skit men inte visar. För bara för att vi är vuxna ska vi veta bättre...
Jag kom på i natt att jag inte tycker om meningen "du borde veta bättre".

Nu ska jag packa väskan, ska åka bort med vännen i eftermiddag efter behandlingen och vara borta över flygarhelgen. Ska bli kul att komma iväg, måste få göra något roligt med! Men är bara ledig imorgon för på fredag ska jag på behandlingen igen och fortsätta arbetet.

1 kommentar:

IaFia sa...

Jag är också en som borde veta bättre...har haft duktighetskomplex så länge jag minns. Det börjar avta men det är inte helt borta. Jag har en bit kvar att vandra jag med. Men jag är ju som sagt inte en av "de andra friska" utan en som är på god väg att bli frisk...

Ha en trevlig helg!