fredag 14 augusti 2009

2 skivor sockerkaka och viktnoja

Var på fika igår hos en kompis som jag inte träffat på länge. Drack te och de hade bakat en gudomlig sockerkaka. Åt en skiva och var lugn och hade inga tankar. Men flera andra tog två skivor. Och den var ju god. Så jag tog en till med. Vad kommer? Dåligt samvete... Varför tog jag två? Nu har jag ätit för mycket...Det börjar krypa i kroppen.
Sedan åkte jag hem med andra kompisen som jag åkte med och hon har alltid haft viktnoja. Ingen fullt utvecklad ÄS men viktnoja med bantning i alla de former.
Och hon säger: "Jag har tänkt mycket sedan du började på behandling och livet är för kort för att noja sig över några kilon. Finns så mycket annat att bry sig om. Och du är så glad nu och inspirerar mig!"

Blev alldeles stum. Blev så glad om hon tänker om för hennes prat har påverkat mig mycket genom åren men jag har inte vågat säga något. Inte ens nu när jag börjat i behandlingen. Och sockerkakans två skivor glömdes ju helt.

Som sagt, det finns så mycket annat att bry sig om! Och då kan man njuta av livet och när man är bortbjuden kan man slå till med två skivor...

Inga kommentarer: