onsdag 4 november 2009

Har inte full koll. Vad bra!

Är så stolt över mig själv!
Dagen igår blev en bekräftelse på att jag kan. Jag kan hantera att jag blir stressad. jag kan hantera att det känns motigt. Jag säger inte att det är lätt men jag kan. Och jag tror att det bara blir lättare med tiden.

Och jag har som så många andra bulimiker alltid haft FULL KOLL! På allt. Jag har varit den som både privat och på jobbet har kontroll. På jobbet har jag nog varit kontrollfreak utan dess like nu när jag ser i backspegeln.
Har inte haft koll på mitt ätande och kompenserande och mina känslor men på resten. På det som jag trott att jag kunnat kontrollera. Det konkreta i livet.

Men igår på mötena hade jag inte full koll. För jag har varit borta i nästan ett halvår. Och det gick bra ändå! Om det var något som jag inte visste så sa jag bara "jag har ju varit borta ett tag men jag kan kolla upp det" eller "jag har ju varit borta ett tag så jag vet inte det". Och jag vart inte sämre för det. Inte sämre på mitt jobb. Inte sämre som människa.
Och trots att några på mötena visste om varför jag varit borta sa ingen "oj oj oj, har du varit borta" eller nåt sånt. Utan bara sa Ok. Inga "tycka-synd-om-Tokerina-för-hon-haft-bulimi"! Helt underbart! För jag har ju haft bulimi men det är inte den jag är. Att jag har haft det kommer alltid vara en del av mig men det är inte synd om mig för det.

Så nu vet jag att jag inte vill ha full koll. För man kan inte ha det. Och det är mer än ok.

Och jag kan äta när det blir tufft. Äta som jag ska.

2 kommentarer:

Linda sa...

Åh så bra, grattis till att du är så duktig och fortsätter bevisa för dig själv att du är bra precis som du är.
kram

Bundlebug sa...

Vad glad jag blir, bra kämpat! Då finns det hopp för mig med. Känner igen det där med full kontroll av allt, det stämmer så väl in på mig, men nu ska jag försöka släppa det, i alla fall lite i taget.

Du är så duktig och jag blir verkligen inspirerad.

Kram!!!