måndag 7 december 2009

Julbord & våg med minne

I lördags var jag på julbord. Var med bästa vännen så jag kände mig lugn inför utmaningen då sällskapet var bra. Och jag drog inte ner på maten innan. Varken dagarna innan eller samma dag.
På julbordet åt jag mindre än vad jag brukar, tog bara av det jag ville.
Och för första gången på väldigt många år kompenserade jag inte efter, eller under. Minns inte när det var senast... Istället för att tänka på att trycka i och gå på toa så valde jag med omsorg vad jag ville äta. Brydde mig inte om kaloriantal heller utan gick helt på vad jag tyckte var gott.
En stor utmaning vunnen!

I söndags vägde jag mig hemma hos B. Och jag flippade inte ut över vikten men vikten memorerades i vågen. Smärre panik! Han kan ju inte få se vad jag väger! Ställde mig på vågen igen men inte med hela tyngden för att en annan lägre siffra skulle komma i minnet på vågen. När jag var klar pustade jag ut och undrade sedan vad i h****te jag höll på med...
Viktfobin finns lite kvar, bara att konstatera. Men jag reagerar ju inte över allt så den är mycket mindre. Men den finns kvar i mindre dos. Och gör att jag ibland gör skrattretande löjliga saker... Men det går framåt.
Idag skrattar jag åt mitt beteende och tänker: nya tag nästa gång!